Desi multi dintre noi suntem aoroape la fel de tineri ca si voi, intamplari bine randuite au facut ca influenta unor oameni deosebiti sa-si puna amprenta asupra vietii noastre. Dragostea cu care ne-au vorbit si ne-au indrumat s-a- transformat intr-un izvor care ne indeamna sa venim spre voi cu dorinta de-a inmulti talentul primit.
Cu numai cativa ani in urma treceam prin criza specifica varstei noastre. Exista in viata tinerilor momente in care presiunea sexuala este dominanta si chinuitoare. Nu este o solutie sa negam acest fapt. Dar trebuie sa avem mare grija caci dupa cum spunea prof.V.V. Zenkovski: „sexualitatea pote deschide sufletului posibilitatea infloririi si a realizarilor tuturor puterilor lui sau poate deveni blestem, cauza a nenumaratelor boli sufletesti si trupesti, izvor de tragedii in viata. Omul este liber sa aleaga o cale sau alta.”
In aceasta etapa a vietii, pentru un tanar sau o tanara, intalnirea cu o persona de sex opus il fascineaza. Daca pana aici s-a gandit numai la sine, acum descopera o fiinta care ii este nespus de draga. O fiinta al carei farmec il captiveaza. O fiinta care ii este mai scumpa chiar decat persoana sa. O fiinta care ar dori sa-I apartina toata viatasi careia doreste sa-i ofere proiectele sale, succesele sale, munca sa, iubirea sa. Cand e langa ea se simte bine. Cand e departe ii simte lipsa. In fata ochilor i se deschide o lume noua: lumea iubirii.
Intrebarea serioasa ce trebuie sa si-o puna tanarul sau tanara este: pana unde trebuie sa mearga in aceasta relatie? Pana la relatia trupeasca? Filmele erotice pe care le vede pe toate canalele, site-urile provocatoare de pe internet, revistele porno ce stau pe toate tarabele vor indemna sa se faca aceasta. Se aduc si argumente „medicale” si „stiintifice”, care ar demonstra ca abstinenta pana la casatorie nu-I sanatoasa.
Poate fi cuprins si de un complex de inferioritate. Colegii lui, prietenii lui, au facut-o. De ce sa nu o faca si el?
Si totusi invatatura cuminte a Bisericii ii spune sa n-o faca. Va veni si vremea sexului. Mai sunt si tineri integri care nu o fac pana la casatorie. Daca tanarul este cu adevarat curajos, poate spune si nu. Multi adolescenti ii respecta tocmai pe cei care au curajul sa fie ei insisi, sa nu le pese de ce le spun altii, chiar cu riscul de a fi luati peste picior.
Despre Sfantul Lavrentie de Cernigov (1868-1950) se spune ca, pe cand era in viata, nu participa la cununia celor ce veneau sa o faca in Manastirea Cernigovului. De ce? Pentru ca, fiind inzestrat cu darul inainte vederii, cunostea dinainte ca cei ce se cununau nu mai erau feciori.
Totusi o data a ramas si s-a rugat mult pentru cei doi tineri, iar la sfarsit a spus ca: „aceasta pereche intr-adevar a fost o pereche de feciori, fata si baiat, pentru ca am vazut Duhul Sfant trecand de la unul la altul.”
Iata o marturie din care se vede clar cat de importanta este pentru suflet starea de curatie, trupeasca si sufleteasca a celor ce se casatoresc si cat de placuta este inaintea lui Dumnezeu.
Sfatul nostru pentru tineri este sa nu se angajeze in relatii intime inainte de casatorie, pentru ca atunci, la vremea potrivita, sa-I poata darui partenerului de viata un trup integru, nepangarit, frumos si sanatos. Iar jocurile sexuale, care pot duce la cadere, e bine sa fie evitate pentru ca emotiile pot deveni atat de expozive si pasiunea atat de puternica incat tinerii sa fie la un pas de cadere.
Voim sa facem referire acum la cei care se gandesc ca, dupa o tinerete zbuciumata si patimasa, se vor aseza la casele lor si vor duce o viata crestina. Ei nu tin cont de faptul ca sufletul nostru e ca o ceara in care se imprima toate faptele noastre, bune sau rele, ca dupa ani de zile traiti in desfrau, sufletul va fi bolnav si ca vindecarea se va obtine cu multa greutate.
Pate ati auzit de deviza „Make love, not sex!”. Am vazut ca in ultima vreme aceasta deviza e slogan al unor tineri din Occident care, constienti de faptul ca sexul a devenit miezul oricarei povesti de iubire, protesteaza fata de intelegerea gresita a sexualitatii. Ei observa cata publicitate se face pentru amorul in lift, pe plaja sau in alte locuri publice si isi dau seama ca s-a ajuns la o prevertire totala a dragostei.
Ce este interesant la acesti tineri protestatari? Ca sunt constienti ca exacerbarea sexualitatii la care s-a ajuns in ziua de astazi nu a adus si un plus de dragoste.
Totusi, ei nu inteleg ca viata sexuala a tinerilor necasatoriti poarta pecetea pacatului, ci au inteles doar ca placerea sexualanu poate fi centrul unei relatii. Ei sunt sustinatorii unei sexualitati coplesite de iubire. Numai ca o astfel de pzitie este utopica. Spunem ca nu noi stabilim ce e bine si ce e rau. Ca, daca Dumnezeu nu ar exista, atunci am fi de acord cu modul in care inteleg ei deviza de mai sus. Dar, pentru ca Dumnezeu exista, noi intelegem deviza tocmai ca pe un imbold pentru casatorie: cei care se iubesc sa caute sa primeasca binecuvantarea dumnezeiasca pentru dragostea lor.
Asa e in viata. Faptele noastre sunt judecate de Dumnezeu, nu de noi. Dar faptele noastre sunt pasaportul nostru spre rai sau spre iad. Penru ca ne dam seama ca nu de amenintari cu chinurile vesnice aveti nevoie, va repetam ca cei care au incercat sa-si intemeieze o familie fara sa tina cont de voia lui Dumnezeu au esuat. Chiar aceste suferinte si singuratatea pe care la implica aceste esecuri sunt o pregustare pamanteasca a iadului.
(P.S. Andrei Andreicut „Mai puetm trai frumos?”,Danion Vasile- „Cartea Nuntii”)