Particularitati de comportament:
a) Modalitati de debut si specificul relatiilor sociale:
- in jurul varstei de 3 ani parintii incep sa se alarmeze ca fiul sau fiica lor pare „a fi surda”, ca nu raspunde cand i se vorbeste, ca nu intoarce capul, ca nu pare interesata de ce se intampla in jur;
- copilul se poarta de parca n-ar vedea intrarea sau iesirea mamei din camera;
- au o atitudine indiferenta, detasata;
- nu sunt interesati de discutia cu ceilalti, nu arata preocupare pentru a-si exprima sentimentele sau emotiile
- nu simt nevoia sa fie mangaiati, laudati
- nu privesc interlocutorul in ochi dand impresia ca se uita in gol
- nu plang daca se lovesc, par neatenti
- nu li se poate capta atentia sau interesul
- nu se joaca cu alti copii
- au o incapacitate profunda de a relationa empatic cu ceilalti
b) Tulburarile particulare de limbaj:
- se manifesta printr-o afectare calitativa a comunicarii verbale si nonverbale cat si a jocului;
- cand limbajul a fost achizitionat: copilul parca vorbeste „cu el si despre el”;
- are dificultati de a intelege unele cuvinte, iar eventuala utilizare a cuvantului nou invatat nu se poate face decat in contextul si cu asocierea in care el a fost invatat
- intelege greu verbele „a da” si „a lua” cat si utilizarea pronumelui personal la persoana I;
- prezinta ecolalie (repetare a cuvintelor) imediata sau intarzierea fara intentia de a comunica
c) Comportamentul motor marcat de stereotipii si manierisme:
- prezinta frecvent miscari stereotipice precum „falfaitul mainilor”, „topait”, „mers pe varfuri”, „leganat”;
- poate avea gesturi, atitudini, miscari faciale sau posturi stereotipice pe care le poate mentine un timp indelungat;
- examineaza obiectele straine mirosindu-le sau atingandu-le cu limba, ascultand zgomotul pe care il au;
- poate repeta in mod stereotip diferite sunete fara valoare de comunicare
d) Rezistenta la schimbari si repertoriu restrans de interes:
- orice modificare in mediul lor si in stereotipul lor de viata poate declansa o stare emotionala accentuata cu tipete si agitatie bizara
- insista sa manance din aceeasi farfurie sau sa fie imbracat cu aceleasi hainute
- uneori mancarea trebuie preparata in acelasi mod
- insisa sa fie respectat acelasi drum spre magazin
e) Atasamentul particular pentru obiecte:
- prefera sa se joace cu obiectele, nu cu jucarii
- dezvolta uneori un atasament bizar fata de un ciob, o cheie, o sfoara, o cutiuta, o bucata de material
- alteori prezinta aceeasi bizara atitudine, stereotipia fata de „sunetul apei care curge”, fata de”fosnetul hartiei”
f) Reactiile acute emotionale:
- orice modificare in stereotip si ritual duce la anxietate si agitatie extrema
- se pot trage usor de par, se pot lovi in piept, isi pot musca degetul, se pot lovi peste fata pana se invinetesc;
- parca nu simt durerea nici a lor nici a altora
g) particularitatile jocului la copilul autist:
- jocul este sarac, stereotip si repetitiv;
- nu este elaborat
- nu este creativ;
- ei nu se joaca ca ceilalti copii cu jucarii, ci cu obiecte (chei, sfoara, hartie, bucati de panza)
Dezvoltarea intelectuala
a) dezvoltarea intelectuala generala:
- 75-80% au deficit cognitiv
- 70% au IQ non verbal sub 70
- 50% au IQ sub 50;
b) deficite specifice de intelegere a limbajului:
- gandirea simbolica nu este dezvoltata de aceea nu pot intelege ce simt si cum gandesc ceilalti;
- o particularitate existenta la unii dintre ei este aceea a unei memorii de fixare excelente (ex. pot memora date, cifre, pot reproduce melodii auzite candva, isi pot aminti fapte si gesturi, amanunte pe care ceilalti le-au uitat deja)
- au fost denumiti „idioti savanti”
Dezvoltarea somatica
- majoritatea sunt armoniosi, eutrofici (cu dezvoltare si greutate normala), fara anomalii fizice
- pot prezenta inversarea ritmului de somn/veghe
- pot prezenta aversiune fata de unele alimente
- hipersensibilitate la sunete, lumina
- sensibili la atingere.