Progrese

La 25 de luni, copilul tau isi cunoaste bine corpul. Numeste partile esentiale (cap, maini, picioare, degete, etc) si le cunoaste capacitatile. Repeta cu el mereu partile corpului, arata-i si numeste si cele inca necunoscute lui (umeri, glezna, genunchi, etc) . Deseneaza-i-le si lipeste plansele undeva in camera sa. Este plin de energie si vitalitate, sare, alearga, se rostogoleste, danseaza, fuge, se opreste brusc si apoi o ia din loc. Coordonarea intre ochi si mana este tot mai buna.

Unii copii la aceasta varsta descopera jocurile puzzle. Incepeti cu 6-9 piese, crescand treptat gradul de dificultate, in funtie de progresele si interesul copilului tau. Ca sa faca un puzzle, copilul studiaza piesele, priveste formele si le aseaza la locul potrivit. Tine creionul corect intre degete, ceea ce determina progrese in realizarea desenelor.

Ii place in mod deosebit sa-si foloseasca mainile pentru a pipai obiectele, pentru a le descoperi calitatile, atras fiind de materiale moi precum catifea, matase, par, blana, plus. Permite-i sa cerceteze lucrurile prin pipait, astfel isi va dezvolta sensibilitatea tactila.

Stimularea dezvoltarii creierului

Sfatul specialistului:

“ In dezvoltarea sa, creierul are o mare capacitate de modelare: stimularea copilului mic se traduce prin formarea de trilioane de sinase in plus un mediu nefavorabil, insa, scade prelungirile neuronale (dendritele) si reduce grosimea scoartei cerebrale. Aceasta putere de modelare a creierului copilului da posibilitati nenumarate si responsabilitati imense pentru parinti si educatori.

  • foloseste momentele cand copilul este interesat si participa activ;
  • vorbeste-i copilului, citeste-i sau -mai bine- citeste cu el si raspunde-i la intrebari;
  • repeta de nenumarate ori; repetitia nu plictiseste copilul mic; este necesara pentru a-i fixa cunostintele;
  • lasa-l sa loveasca, sa traga, sa impinga, sa sape, sa urce scarile, sa deseneze, sa invete poezii si cantece; un copil care loveste doua linguri isi stimuleaza creierul mai bine decat unul care apasa butoane, pentru a produce zgomote ascunse intr-o jucarie electronica;
  • incurajeaza-l sa se imbrace si sa se dezbrace singur si sa se joace cu alti copii;
  • spune-i ce vedeti, cand va plimbati impreuna pe strada, in magazine, la vecini, prin curte, parcuri, paduri, biblioteci si muzee;
  • bucurati-va zilnic, stimuleaza-i jocurile de creatie si cele din aer liber;
  • lauda-l pentru interesul aratat. Cum poti lauda copilul fara cuvinte: priveste atent ce face, zambeste-i, confirma dand din cap, arata-te surprinsa, fa-i cu ochiul, spune-i “Oooo!”, mangaie-l pe par sau imbratiseaza-l;
  • denumeste culorile obiectelor din jur, pune-i intrebari simple, dupa ce i-ai citit, apoi lasa-l pe el sa-ti “citeasca”;
  • evita stimularea excesiva; copilul are nevoie de perioade linistite, pentru a-si consolida cunostintele; invata sa recunosti semnele de suprastimulare sau de oboseala, care nu contribuie la dezvoltarea creierului si in plus provoaca tulburari de somn si de invatatura.”(dr. M. Gh. Ciobanu, autorul cartii “Copilul nostru”, Ed. Medicala Buc. si Ed. Accent Print, Suceava)

C.S.E (Cine Sunt EU)

La majoritatea copiilor, constiinta de sine se formeaza intre 2 si 3 ani. In formarea constiintei, un rol esential il are procesul de diferentiere. Copil tau va invata in lunile ce urmeaza, mai repede sau mai tarziu decat ceilalti, sa diferentieze oamenii de obiecte, pe sine de cei din jur, persoanele straine de necunoscuti. In acest fel incepe sa se formeze constiinta realitatii si constiinta de sine. Formarea constiintei de sine este in legatura cu anumiti factori, cum ar fi: cunoastrea propriului corp, folosirea pronumelor „eu”, „mie”, „pe mine” si posibilitatea de a-si spune numele si prenumele. In cazul in care copilul tau spune EU, inseamna ca si-a dat deja seama ca este deosebit de cei din jur. Un alt factor care contribuie la formarea constiintei de sine este existenta unor amintiri despre propriul trecut.

Eu si ceilalti

La 25 de luni, copilul tau a dobandit un nou grad de independenta, iar acest lucru il face mai calm, mai increzator si mai sigur de el. Manifestand chiar demonstratii mai frecvente de afectiune, el te mangaie mai mult, iti spune ca te iubeste, sta mai mult lipit de pieptul tau si uneori chiar isi opreste activitatile pentru a veni la tine, a te imbratisa, a te saruta.

Copilul tau a devenit o fiinta sociala complexa si aparte. Chiar daca jocurile lui inca se desfasoara mai mult in paralel cu ceilalti copii, ii face placere sa fie cu prieteni de varsta lui si leaga prietenii cu acestia, ii striga pe nume, ii cauta cu privirea cand ajunge in parc, te intreaba unde sunt.

El ii imita pe ceilalti copii, doreste sa fie imbracat precum ceilalti, imita jocurile celorlalti copii, doreste sa fie acolo unde sunt ei si comunica cu ei intr-un mod mult mai deschis si apropiat. In raporturile cu adultii, el a invatat cum poti sa le atraga atentia, cum sa le faca placere, cum sa-i infurie. Stie sa-si manifeste si sa-si exprime dispozitiile, trairile, sentimentele pentru a se face inteles si pentru a primi ceea ce-si doreste.

Daca vrei sa afli mai multe informatii despre aceasta varsta, te invit sa cauti printre articolele pe care le ai la dispozitie. Intra in categoriile care te intereseaza si invata mai multe despre tine si bebelusul tau: 1-3 ani, Puericultura, Scoala Parintilor, Educatie, Agenda Medicala.

NU UITA CA PUIUL TAU ESTE UNIC!Acestghid de dezvoltare pe etape de varsta iti indica doar potentialul pecare il are un copil, iar daca progresele nu apar chiar acum, nu teingrijora, ele pot sa apara in curand. Ai incredere si rabdare! NN itirecomanda si te incurajeaza ca de fiecare data cand ai o nelamurirelegata de sanatatea copilului tau sa te adresezi unui specialist.

In imagine: Bogdan Bruda