Debutul vietii copilului nostru trebuie raportat la felul in care acesta se dezvolta in primii doi ani de viata. Aceasta cu atat mai mult cu cat acesti primi doi ani sunt dominati de dependenta copilului fata de parinti, majoritatea trebuintelor sale neputand fi satisfacute decat prin interventia adultilor.
Este de aceea important sa cunoastem aceste trebuinte de baza ale copilului nostru laolalta cu caracteristicile sale de dezvoltare in acest stadiu, pentru a-i putea oferi tot ceea ce ii este necesar pentru a creste sanatos si fericit.
Trebuintele de baza ale copilului mic ( 0-2 ani)
Rolul acestor necesitati este foarte mare in copilaria mica. Se vorbeste, in esenta de trebuinte ce se cer satisfacute ciclic si trebuinte permanente. Ciclica este nevoia de alimentare, somn, apa etc, in timp ce trebuinta de aparare, orientare, investigare a mediului este permanenta.
Trebuintele de aparare devin acum active, exprimandu-se prin miscare si tipat in caz de disconfort si prin somn in caz de oboseala.
In continuare, apar si o serie de nevoi psihologice, cum este aceea de de a forta prezenta adultilor, fapt ce marcheaza trecerea de la autocentrism, cand copilul este centrat asupra propriului corp, nevoile biologice primand, la alocentrism, copilul incepand sa interactioneze si sa manifeste interes pentru ceea ce se afla in jur.
Cerinta de afectiune este puternica in aceasta etapa, "foamea" de prezenta adultilor, mai ales a mamei, fiind deosebit de activa.
Conduite caracteristice
Desi primii ani de viata sunt incarcati de dependente, aceasta perioada este totodata si perioada incipienta de dezvoltare a independentei, prin trei tipuri de conduite, ce se obtin acum:
- Apucarea si manuirea elementara a obiectelor;
- Mersul;
- Rostirea primelor cuvinte.
Tot in aceasta etapa, apar o serie de conduite caracteristice inteligentei elementare, senzoriomotorii, copilul incepand sa sesizeze existenta unei cauzalitati primare, cum este conduita "suportului" (9 luni), care se caracterizeaza prin aceea ca daca se flutura o batista deasupra fetei copilului dupa ce el incearca sa apuce batista de cateva ori, se opreste la un moment dat si apuca mana care tine batista.
Acum apar si actiuni sau conduite care evidentiaza subordonarea de catre copil a mijloacelor de care dispune la un anumit moment, pentru realizarea unui scop anume. Conduita sforii este o asemenea actiune descrisa ca fiind activa la 11 luni si 7 zile. Ea consta in ridicarea unei jucarii tragand de o sfoara pe manerul unui fotoliu, dupa ce copilul a incercat sa ajunga la jucarie prin aplecare si nu a reusit.
Comunicarea verbala
Ganguritul constituie prima forma incipienta a vorbirii. El cuprinde intai vocale neclare apoi din ce in ce mai clare, urmeaza consoanele, ultimul sunet care se pronunta fiind sunetul "r".
In jurul varstei de cinci luni incepe procesul lalatiunii, ce constituie o faza superioara a ganguritului presupunand emiterea de catre copil a unor repetitii de silabe.
Mai departe apar primele cuvinte denumite si cuvinte – propozitii, deoarece ele cuprind numeroase imitari de sunete; obiectele fiind denumite prin sunetele pe care le produc (pisica este miau, cainele, ham-ham etc).
Odata cu aparitia vorbirii copilul nostru va trece intr-un stadiu superior de dezvoltare, stadiul preoperational.
Surse: Ursula Schiopu, Emilian Florin Verza – "Psihologia Varstelor"